dissabte, 18 de maig de 2013

La Universitat dels Nens i les Nenes

Què vol dir la Universitat dels Nens i les Nenes? Què els nens i les nenes del Sant Jordi ja van a la universitat? Donc sí. El divendres 17 de maig els nens i nenes de 5è del Sant Jordi “han vingut” a l’ETSEA de la Universitat de Lleida (més coneguda per l’Escola d’Agrònoms, que aquest any fa el 40 aniversari). Han vingut  a conèixer de primera ma què és la universitat i què fan els científics, professors i els alumnes. Aquesta visita està dintre del programa “La Universitat dels Nens i les Nenes de Catalunya (UdN².cat)” que organitza l’Associació Catalana d’Universitats Públiques i es tracta d’una experiència totalment inèdita a Catalunya i a tot l'Estat.
Els nens i nenes de 5è, amb el Josep, a la porta de l'edifici principal de l'ETSEA.
Xerrada sobre la història dels aliments a càrrec
 del professor Javier Arantegui a la Sala d'Actes de l'ETSEA.
Els nens i nenes del Sant Jordi van arribar a l’ETSEA a les 10 h i, desprès de l’acollida per part del sots-director Jordi Graell, que va presentar els tallers que farien els alumnes dels diferents centres assistents a la jornada, el professor Javier Arantegui va fer una xerrada sobre la història dels aliments. Tothom va escoltar amb gran atenció, des de com caçaven els mamuts els homes de la prehistòria, l'expansió de l’agricultura i la ramaderia a l’època dels egipcis, la conservació dels aliments a l’època dels romans i l’avanç en les tècniques de conservació amb les guerres napoleòniques i posteriorment amb les guerres mundials per alimentar els exercits. Fins arribar als nostres dies, en que la indústria alimentària aplica moltíssimes tècniques de preparació i conservació dels aliments.

La professora Maria Teresa Piqué explicant el
taller sobre el color en els aliments.
Hi havia diversos tallers preparats dintre de la jornada de “La Ciència al Món Agrari”: El món de les llavors, el color en els aliments naturals, navegant per terra ferma amb GPS, llegir els ossos i observar petits animals, i el creixement de les plantes. Els nens i nenes del Sant Jordi van fer el taller del Color en els aliments, amb la professora Maria Teresa Piqué.

Explicació del taller que va consistir en fer
composicions amb  aliments (fruites  i melmelades
de diferents colors).
La M. Teresa va preparar una xerrada sobre els colors que tenen les fruites i hortalisses: vermell, groc, verd, blanc, lila. A què substàncies o pigments son deguts aquests colors, com per exemple el licopè, que aporta el color vermell a diverses hortalisses (per exemple, el tomàquet), fruites (com la síndria) i verdures; la clorofil·la, que dona el color verd; o els antocians, que donen els colors entre roig i blau i són els responsables dels colors al raïm, figues, nadius, etc.; o els carotens, que són pigments de color groc-taronja responsables dels color a les llimones, mangos, pastanages i altres fruits i hortalises. A més també va parlar de les funcions d’aquestes substàncies i per a què són beneficioses per al cos humà, com per exemple tenir una bona visió, reduir el risc d’algunes malalties(cancer, per exemple) i fins i tot reduir el risc de malformacions durant l’embaràs. Quines coses vam aprendre!!

Fent composicions de colors amb aliments.
Aquesta explicació es va complementar amb un taller fent plats de colors amb diferents fruites i melmelades. Un grup va treballar el color blanc, un altre el verd, un altre el groc, un altre el vermell i un altre el lila. Aquí teniu algun dels resultats... i després s’ho van menjar tot.

Un lleó .... el Rei de l'Hort.
També van tenir temps de visitar la Planta Pilot, on tant els estudiants d’Agrònoms com els científics fan experiments sobre noves tècniques de conservació i processament dels aliments. Vam veure com havien fet pa i també una màquina molt curiosa que es diu extrusor i que serveix per fer aliments com els “ganchitos” o els “conflex”. 




Visita a la Plant Pilot. És com una fàbrica d'aliments en petit
on es poden fer tots els processos  per al tractament i
conservació dels aliments.

Finalment, a l’acabar la jornada els nens i nenes van rebre un diploma acreditatiu i van tornar a l’escola. Algun dia esperem tornar a rebre’ls a la universitat amb ganes d’aprendre més coses sobre el món i les ciències agràries. Voleu veure totes les fotos? Doncs feu clic aquí.

(José A. Martínez - ETSEA)

dimecres, 8 de maig de 2013

Comunicat FAPAC

COMUNICAT DE LA FAPAC respecte a la vaga del dia 9 de maig.

Des de FAPAC (Federació de mares i pares d'alumnes de Catalunya) ens han fet arribar aquest comunicat,  amb el posicionament de la  FaPaC respecte a la vaga d'ensenyament convocada pel dia 9 de maig,per a que fem difusió. 

 Comunicat FAPAC

dimecres, 1 de maig de 2013

25 ABRIL. JORNADA REIVINDICATIVA



El passat dijous 25 d'abril diferents plataformes i entitats d'arreu de l'estat espanyol en defensa d'una l'escola pública de qualitat van convocar tancades a les escoles per mostrar el rebuig a les retallades que porten a terme els governs i contra l'avantprojecte de la llei d'educació que impulsa el ministre José Ignacio Wert. 

Des de la comunitat educativa del Sant Jordi, i com a membres del col·lectiu Acampada Escolar, pensem que la nova llei proposada desde Madrid (LOMCE) ataca el model d'immersió lingüística escolar català, frena la participació de les famílies al funcionament dels centres escolars, canvia els criteris de concertació de centres educatius i pren competències a la Generalitat sobre el currículum escolar

A aquesta proposta de llei hem d’afegir els efectes de les retallades que porta a terme la Generalitat i que comporten, entre d’altres conseqüències, l'augment de ratios a les aules, la no substitució immediata de mestres, la reducció de recursos per a l'atenció a la diversitat o la retallada en els pressupostos dels centres. 

Per evidenciar el nostre rebuig a tot això anteriorment esmentat, vam proposar una tarda d'activitats en comunitat. Vam deixar la nostra emprempta a l'escola, vam veure pel·lícules i vam sopar plegats. Pensem que la millor manera d'expressar un malestar és fent-nos costat tots aquells que creiem en una escola pública millor. Una escola que iguali les oportunitats dels ciutadans i que sigui motor del canvi de model social del demà. Un demà del que en seran protagonistes els nostres nens i nenes.